Legea 64 2008 (MO 399 2015) actualizata 2025
Legea nr. 64 din 21 martie 2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil
Textul actului publicat in MO nr. 399 2015 actualizat 2025
LEGE Nr. 64/2008 din 21 martie 2008 *** Republicata
privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil
Text in vigoare incepând cu data de 13 decembrie 2023
Act de baza: Legea nr. 64/2008, republicata (MO nr. 399 din 8 iunie 2015)
Acte modificatoare: OUG nr. 111/2023; OUG nr. 11/2023; OG nr. 9/2019; OUG nr. 34/2019;
Legea nr. 49/2019; Legea nr. 282/2018; Decizia Curtii Constitutionale nr. 638/2018;
Legea nr. 203/2018; OUG nr. 54/2018; Legea nr. 80/2016; OUG nr. 64/2015
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege stabileste cadrul legal pentru functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil.
(2) Sunt exceptate de la prevederile prezentei legi instalatiile si echipamentele prevazute in anexa nr. 1. Conditiile de functionare in siguranta a acestor instalatii si echipamente se reglementeaza prin legi specifice.
ART. 2
In scopul functionarii in conditii de siguranta, instalatiile sub presiune si instalatiile de ridicat clasice, aparatele consumatoare de combustibil si componentele acestora, prevazute in anexa nr. 2, instalatiile sub presiune, instalatiile de ridicat, unele instalatii din cadrul obiectivelor nucleare, precum si componentele acestora, prevazute in anexa nr. 3, precum si instalatiile sub presiune si instalatiile de ridicat clasice, aparatele consumatoare de combustibil si componentele acestora la care verificarile tehnice in utilizare sunt efectuate de catre persoane fizice si juridice autorizate de Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, prevazute in anexa nr. 4, se supun regimului de autorizare si de verificare tehnica, potrivit prevederilor prezentei legi.
ART. 3
(1) Introducerea pe piata, punerea in functiune si/sau utilizarea instalatiilor si echipamentelor prevazute la art. 2 sunt admise numai in conditiile stabilite de prezenta lege.
(2) In situatia in care instalatiile si echipamentele prevazute la art. 2 sunt reglementate prin directive europene, acestea se supun regimului de autorizare si verificare tehnica daca prin aceasta cerinta nu se aduce atingere directivelor europene aplicabile, transpuse prin reglementari tehnice.
ART. 4
(1) Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, denumita in continuare ISCIR, este organul de specialitate al administratiei centrale, cu personalitate juridica, responsabil in numele statului pentru asigurarea masurilor de functionare in conditii de siguranta a instalatiilor si echipamentelor prevazute in anexele nr. 2, 3 si 4, denumite in continuare instalatii/echipamente.
(2) ISCIR exercita urmatoarele functii:
a) de autoritate in domeniul instalatiilor/echipamentelor, care asigura controlul respectarii prevederilor referitoare la conditiile de introducere pe piata si punere in functiune a instalatiilor/echipamentelor, precum si urmarirea si controlul regimului de autorizare si verificarea tehnica a instalatiilor/echipamentelor;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea documentelor cu caracter normativ pentru domeniul sau de activitate;
c) de reprezentare a statului in relatiile interne si internationale din domeniu.
(3) ISCIR functioneaza in subordinea Ministerului Economiei si este finantata integral din venituri proprii, potrivit legii.
(4) ISCIR este condusa de un inspector de stat sef, numit prin ordin al ministrului economiei, iar modul de organizare si functionare a ISCIR se stabileste prin hotarâre a Guvernului*).
*) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat.
ART. 5
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) accident - evenimentul fortuit, care intrerupe functionarea normala a unei/unui instalatii/echipament, provocând avarii si/sau afectând viata sau sanatatea oamenilor ori mediul;
a^1) admitere a functionarii - acordul emis de catre o persoana fizica sau juridica autorizata de catre ISCIR, pentru o/un instalatie/echipament, in cazurile prevazute de prescriptia tehnica aplicabila, in scopul atestarii faptului ca acea/acel instalatie/echipament indeplineste toate conditiile si cerintele pentru a fi utilizata/utilizat in conditii de siguranta;
b) autorizare - activitatea de evaluare si atestare, efectuata de catre ISCIR, a competentei si capabilitatii unei persoane fizice sau juridice de a desfasura una dintre activitatile prevazute la art. 8 alin. (1);
c) aviz obligatoriu de instalare - acordul emis de ISCIR pentru detinatorii/utilizatorii de instalatii/echipamente, dupa caz, stabilit prin hotarâre a Guvernului conform prevederilor art. 4 alin. (4), ca urmare a verificarii conditiilor de montare/instalare conform prescriptiilor tehnice, pe baza caruia pot incepe lucrarile de montare/instalare;
c^1) autorizare provizorie a functionarii - acord privind functionarea pe o perioada limitata de cel mult 90 de zile a instalatiilor/echipamentelor, stabilit conform prescriptiilor tehnice;
d) autorizare a functionarii - acordul emis de ISCIR pentru detinatorii/utilizatorii de instalatii/echipamente, dupa caz, stabilit prin hotarâre a Guvernului conform prevederilor art. 4 alin. (4), in scopul atestarii faptului ca o instalatie/un echipament indeplineste toate conditiile si cerintele pentru a fi pusa/pus in functiune in conditii de siguranta;
d^1) Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A. - societate infiintata in baza prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 1.139/2010 privind infiintarea, organizarea si functionarea Companiei Nationale pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A., precum si modificarea si completarea Hotarârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, denumita in continuare CNCIR;
e) construire - activitatea de imbinare a componentelor unei/unui instalatii/echipament, realizata conform documentatiei tehnice aferente acesteia;
f) detinator - persoana fizica sau juridica ce detine cu orice titlu o instalatie/un echipament in exploatare;
g) documentatie tehnica - totalitatea documentelor si instructiunilor elaborate, conform prevederilor prescriptiilor tehnice, de catre producator pentru construirea, montarea, instalarea, punerea in functiune, realizarea reviziilor, reparatiilor si/sau pentru intretinerea instalatiilor/echipamentelor sau, respectiv, totalitatea documentelor intocmite de catre persoanele fizice ori juridice autorizate pentru efectuarea acestor activitati in vederea realizarii sarcinilor specifice ce le revin; documentatia tehnica include, dupa caz, descrierea generala a instalatiei/echipamentului, proiectele de executie, procesul de fabricatie, schemele si circuitele pentru componentele instalatiilor/echipamentelor, descrieri si explicatii necesare pentru intelegerea acestor desene si scheme, rezultatele calculelor de proiectare, rapoartele incercarilor si examinarilor si altele asemenea;
h) expertiza tehnica - investigatia/examinarea cu caracter tehnic a unei/unui instalatii/echipament;
h^1) exploatare - totalitatea activitatilor care cuprind supravegherea tehnica, verificarile tehnice in vederea autorizarii/admiterii functionarii si verificarile tehnice in utilizare, verificarile tehnice in utilizare pentru estimarea duratei remanente de viata, reviziile, reparatiile, lucrarile de intretinere, controlul nedistructiv si incercarile distructive, precum si operatiunile de sudare si deservire a instalatiilor/echipamentelor;
h^2) expert tehnic extrajudiciar ISCIR - persoana fizica atestata conform cerintelor stabilite prin ordin al inspectorului de stat sef al ISCIR;
i) instalare - activitatea de fixare/amplasare a unei/unui instalatii/echipament la locul utilizarii si/sau de conectare a acesteia/acestuia la alte instalatii sau echipamente, in vederea asigurarii conditiilor de functionare;
j) introducere pe piata - actiunea de a face disponibila/disponibil, pentru prima data, contra cost sau gratuit, o instalatie/un echipament in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
k) intretinere - totalitatea operatiunilor prin care se asigura mentinerea instalatiei/echipamentului in parametrii de functionare in conditii de siguranta;
l) montare - activitatea de imbinare a componentelor unei/unui instalatii/echipament, conform documentatiei tehnice, in vederea functionarii acesteia/acestuia;
m) omologare - totalitatea activitatilor desfasurate de catre o comisie, in legatura cu un anumit tip de instalatie/echipament, identificat corespunzator, in scopul determinarii parametrilor reali de performanta si siguranta in functionare, in vederea atestarii indeplinirii conditiilor/cerintelor aplicabile;
n) prescriptie tehnica - norma tehnica elaborata de catre ISCIR si aprobata prin ordin al ministrului economiei, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, care contine, pentru domenii clar definite, conditii si cerinte tehnice referitoare la instalatii/echipamente, inclusiv distante de protectie si de siguranta ale acestora, acolo unde este cazul, si la activitati specifice domeniului de activitate, prevazute la art. 8 alin. (1), ce se realizeaza in legatura cu acestea, in vederea introducerii pe piata, punerii in functiune si utilizarii instalatiilor/echipamentelor respective in conditii de siguranta in functionare;
o) producator - persoana fizica sau juridica, responsabila pentru proiectarea si/sau realizarea unei/unui instalatii/echipament in scopul introducerii pe piata si/sau al punerii in functiune, in numele sau, precum si orice persoana fizica sau juridica, care construieste, monteaza, instaleaza, ambaleaza sau eticheteaza o instalatie/un echipament in vederea introducerii pe piata si/sau punerii in functiune sub nume propriu;
p) punere in functiune - actiunea care are loc in momentul primei utilizari a unei/unui instalatii/echipament;
q) regim de autorizare si verificare tehnica - totalitatea conditiilor, cerintelor, examinarilor, incercarilor si/sau evaluarilor la care este supusa/supus, cu caracter obligatoriu, o instalatie/un echipament, pe parcursul realizarii si utilizarii, precum si deciziile luate in legatura cu aceasta/acesta, in scopul de a se asigura functionarea in conditii de siguranta, conform prescriptiilor tehnice;
r) reparare - ansamblul de lucrari si operatiuni ce se executa prin inlaturarea neconformitatilor/defectiunilor constatate la o instalatie/un echipament, in scopul aducerii acesteia/acestuia la parametrii initiali sau la alti parametri care asigura functionarea in conditii de siguranta a acesteia, conform prescriptiilor tehnice;
s) revizie - activitatea, de regula planificata, ce consta in ansamblul operatiunilor ce se executa asupra unei/unui instalatii/echipament in scopul reglarii sau inlocuirii pieselor si aparatelor inglobate de aceasta/acesta, conform prescriptiilor tehnice;
s^1) umplere - activitatea, cu caracter repetitiv, de incarcare a recipientelor transportabile cu gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune, conform prescriptiilor tehnice;
t) utilizator - persoana fizica sau juridica ce are in folosinta o instalatie/un echipament;
u) verificare tehnica - ansamblul examinarilor si incercarilor efectuate instalatiilor/echipamentelor realizate in timpul activitatilor de montare, instalare, reparare sau revizie a instalatiilor/echipamentelor, in conformitate cu cerintele din documentatiile tehnice si/sau prevederile prescriptiilor tehnice;
u^1) verificare tehnica in vederea autorizarii functionarii - ansamblul examinarilor si incercarilor efectuate in vederea autorizarii functionarii instalatiilor/echipamentelor;
v) verificare tehnica in utilizare - totalitatea examinarilor si incercarilor efectuate la o instalatie/un echipament periodic si ori de câte ori se modifica configuratia acesteia/acestuia in baza careia s-a acordat autorizarea functionarii, in scopul asigurarii conditiilor de functionare in siguranta.
------------
*) A se vedea:
- Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.699/2008 privind aprobarea Prescriptiei tehnice PT N MMR 1-2008 "Cerinte generale pentru macarale, mecanisme de ridicat si dispozitivele lor auxiliare din instalatiile nucleare", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 si 37 bis din 20 ianuarie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei nr. 675/2009 privind aprobarea Prescriptiei tehnice PT N SCP 1-2008 - Cerinte generale pentru sistemele si componentele care retin presiunea din instalatiile nucleare, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 si 339 bis din 21 mai 2009, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei nr. 2.154/2009 pentru aprobarea prescriptiilor tehnice PT CR 4-2009 "Autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de lucrari la instalatii/echipamente" si PT CR 8-2009 "Autorizarea personalului de deservire a instalatiilor/echipamentelor si acceptarea personalului auxiliar de deservire", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 11 si 11 bis din 8 ianuarie 2010;
- Ordinul ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri nr. 663/2010 pentru aprobarea Prescriptiilor tehnice PT C 1 - 2010 "Cazane de abur, cazane de apa fierbinte, supraincalzitoare si economizoare independente", PT C 4 - 2010 "Recipiente metalice stabile sub presiune", PT C 6 - 2010 "Conducte metalice sub presiune pentru fluide", PT C 7 - 2010 "Dispozitive de siguranta", PT C 8 - 2010 "Instalatii de distributie gaze petroliere lichefiate", PT C 9 - 2010 "Cazane de apa calda si cazane de abur de joasa presiune", PT C 10 - 2010 "Conducte de abur si conducte de apa fierbinte sub presiune", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 385 si 385 bis din 10 iunie 2010, cu modificarile ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri nr. 1.007/2010 pentru aprobarea prescriptiilor tehnice PT A1 - 2010 "Aparate de incalzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos cu puteri nominale = 400 kW", PT C2 - 2010 "Arzatoare cu combustibili gazosi si lichizi" si PT C11 - 2010 "Sisteme de automatizare aferente centralelor termice si instalatii de ardere aferente cazanelor", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 si 513 bis din 23 iulie 2010;
- Ordinul ministrului economiei, comertului si mediului de afaceri nr. 1.404/2010 pentru aprobarea prescriptiilor tehnice PT R1-2010 "Masini de ridicat (macarale, mecanisme de ridicat, stivuitoare, platforme autoridicatoare si platforme ridicatoare pentru persoane cu dizabilitati, elevatoare pentru vehicule si masini de ridicat de tip special)", PT R2-2010 "Ascensoare electrice si hidraulice de persoane, de persoane si marfuri sau de marfuri cu comanda interioara", PT R3-2010 "Verificarea in utilizare a elementelor de transmitere a miscarii, a elementelor/dispozitivelor de legare/prindere si a elementelor de tractiune a sarcinii utilizate la instalatii de ridicat: cabluri, cârlige, lanturi, benzi textile, funii si altele asemenea", PT R8-2010 "Scari si trotuare rulante", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 si 634 bis din 9 septembrie 2010;
- Ordinul ministrului economiei nr. 1.001/2013 pentru aprobarea prescriptiilor tehnice PT CR 6 - 2013 "Autorizarea operatorilor control nedistructiv si a persoanelor juridice care efectueaza examinari nedistructive, precum si evaluarea persoanelor juridice care efectueaza examinari distructive", PT CR 7 - 2013 "Aprobarea procedurilor de sudare pentru otel, aluminiu, aliaje de aluminiu si polietilena de inalta densitate (PE-HD)" si PT CR 9 - 2013 "Autorizarea sudorilor care executa lucrari de sudare la instalatii sub presiune si la instalatii de ridicat si a operatorilor sudare tevi si fitinguri din polietilena de inalta densitate (PE-HD)", publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 si 759 bis din 6 decembrie 2013.
ART. 6
Fara a se aduce atingere prevederilor art. 3 alin. (2), se admit punerea/repunerea in functiune a instalatiilor/echipamentelor care indeplinesc urmatoarele conditii, dupa caz:
a) sunt respectate conditiile si cerintele de functionare in conditii de siguranta;
b) sunt omologate/certificate/recertificate;
c) sunt puse la dispozitia utilizatorilor, de catre producatori, instructiuni tehnice pentru utilizarea instalatiilor/echipamentelor in conditii normale, pentru intretinerea, realizarea reviziilor si a reparatiilor instalatiilor/echipamentelor, precum si, dupa caz, pentru pregatirea personalului de deservire;
d) au autorizarea/admiterea functionarii emisa conform prevederilor prescriptiilor tehnice aplicabile;
e) exista, pentru utilizare, la fiecare loc de munca, instructiuni tehnice pentru utilizare in conditii normale, precum si documente cuprinzând masurile ce trebuie luate in caz de avarii, intreruperi si dereglari ale instalatiei/echipamentului sau ale proceselor in care aceasta/acesta este inglobata/inglobat;
f) exista, pentru utilizare, personal de deservire autorizat.
ART. 7
(1) Se admite mentinerea in utilizare numai a acelor instalatii/echipamente care respecta conditiile prevazute la art. 6 lit. a), d), e) si f), care sunt supuse verificarilor tehnice in utilizare si care sunt reparate, intretinute si supuse la revizii potrivit prevederilor prescriptiilor tehnice si prezentei legi.
(2) Rezultatele verificarilor tehnice realizate pe parcursul activitatilor prevazute la alin. (1) trebuie sa ateste existenta conditiilor de functionare in siguranta a instalatiilor/echipamentelor la data efectuarii verificarilor.
ART. 8*)
(1) Activitatile de construire, montare, instalare, umplere, punere in functiune, supraveghere tehnica, reviziile, reparatiile, lucrarile de intretinere, operatiunile de sudare, control nedistructiv si incercari distructive, de deservire a instalatiilor/echipamentelor, verificarile tehnice in utilizare pentru estimarea duratei remanente de viata pentru echipamentele/instalatiile prevazute in anexele nr. 2 - 4, precum si verificarile tehnice in vederea admiterii functionarii si verificarile tehnice in utilizare pentru echipamentele/instalatiile prevazute in anexa nr. 4 se realizeaza de catre persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile stabilite de prescriptiile tehnice si prezenta lege.
(2) Producatorii care presteaza activitati de construire, montare, instalare, punere in functiune, revizie, reparatii si lucrari de intretinere pentru instalatiile/echipamentele realizate de catre ei fac exceptie de la cerinta de autorizare prevazuta la alin. (1).
(3) Activitatile persoanelor autorizate, prevazute la alin. (1), se realizeaza in limita competentelor si responsabilitatilor stabilite prin documentul de autorizare.
*) A se vedea si art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023 (#M11), prevederi reproduse in nota 3 de la sfârsitul textului actualizat.
ART. 9
(1) Verificarile tehnice in vederea autorizarii functionarii si verificarile tehnice in utilizare pentru instalatiile si echipamentele prevazute in anexele nr. 2 si 3 se efectueaza de catre CNCIR.
(2) Verificarile tehnice in vederea autorizarii functionarii si verificarile tehnice in utilizare se efectueaza cu respectarea prevederilor legislatiei si prescriptiilor tehnice aplicabile.
(3) Responsabilitatile privind realizarea verificarilor tehnice in vederea autorizarii/admiterii functionarii si a verificarilor tehnice in utilizare, precum si corectitudinea rezultatelor aferente obtinute revin CNCIR sau persoanelor autorizate prevazute la alin. (2), dupa caz.
CAPITOLUL II
Obligatiile si responsabilitatile producatorilor
ART. 10
Producatorii, cu exceptia celor care realizeaza instalatii/echipamente conform reglementarilor tehnice ce transpun directive europene care au prevederi specifice, inainte de introducerea pe piata si/sau punerea in functiune a acestora, au urmatoarele obligatii si responsabilitati:
a) sa se asigure ca instalatia/echipamentul se realizeaza cu respectarea cerintelor de functionare in conditii de siguranta, prevazute in prescriptiile tehnice aplicabile;
b) sa intocmeasca documentatia tehnica prevazuta de prescriptiile tehnice si sa stabileasca prin aceasta inclusiv examinarile si incercarile ce trebuie efectuate pe parcursul construirii, montarii si instalarii, in scopul verificarii parametrilor de functionare in conditii de siguranta a instalatiei/echipamentului;
c) sa elaboreze instructiuni tehnice pentru montarea, instalarea, utilizarea in conditii normale, intretinerea, realizarea reviziilor si repararea instalatiei/echipamentului, documente cuprinzând masurile ce trebuie luate in caz de avarii, intreruperi si dereglari ale instalatiei/echipamentului sau ale proceselor, precum si instructiuni pentru pregatirea personalului de deservire a acesteia/acestuia, atunci când prescriptiile tehnice prevad aceasta cerinta;
d) sa realizeze sau, dupa caz, sa asigure realizarea construirii si/sau a montarii instalatiei/echipamentului cu respectarea prevederilor art. 8 si ale prescriptiilor tehnice;
e) sa solicite si sa obtina omologarea instalatiei/echipamentului;
f) sa asigure si sa foloseasca la construirea si la montarea instalatiilor/echipamentelor, atunci când prescriptiile tehnice impun, tehnologii de sudare stabilite prin proceduri de sudare aprobate de catre ISCIR, sudori autorizati ISCIR, precum si personal autorizat ISCIR, care executa examinari prin mijloace sau metode nedistructive;
g) sa puna la dispozitia utilizatorilor documentele si instructiunile din documentatia tehnica stabilite in conformitate cu prescriptiile tehnice aplicabile, precum si instructiunile tehnice prevazute la lit. c).
ART. 11
Producatorii care realizeaza instalatii/echipamente din categoria celor prevazute la art. 3 alin. (2) au obligatiile si responsabilitatile prevazute in reglementarile tehnice ce transpun directivele europene care stabilesc conditiile de introducere pe piata si/sau punere in functiune pentru instalatiile/echipamentele respective.
CAPITOLUL III
Obligatiile si responsabilitatile persoanelor fizice sau juridice autorizate
ART. 12
Persoanele fizice sau juridice autorizate conform prevederilor prezentei legi au urmatoarele obligatii si responsabilitati, dupa caz:
a) sa presteze activitatile pentru care au fost autorizate, in limita competentelor si in conditiile pentru care sunt autorizate;
b) sa foloseasca in lucrarile aferente activitatilor pentru care au fost autorizate, potrivit prevederilor prescriptiilor tehnice, tehnologii de sudare stabilite prin proceduri de sudare aprobate de ISCIR, sudori autorizati ISCIR, precum si personal autorizat ISCIR, care executa examinari prin mijloace sau metode nedistructive;
c) sa intocmeasca documentatia prevazuta de prescriptiile tehnice si sa o puna la dispozitia detinatorului/utilizatorului odata cu predarea/receptia instalatiei/echipamentului;
d) sa informeze producatorul sau detinatorul/utilizatorul despre neconformitatile constatate;
e) sa asigure realizarea activitatilor pentru care au fost autorizate, conform prescriptiilor si documentatiei tehnice;
f) sa monteze si/sau sa instaleze instalatii/echipamente numai daca este emis si se respecta avizul obligatoriu de instalare/montare;
g) sa informeze de indata ISCIR despre situatiile in care instalatiile nu mai respecta conditiile de autorizare, precum si despre existenta unui pericol iminent la acestea.
ART. 13
(1) Prevederile art. 12 lit. b) - g) se aplica si producatorilor prevazuti la art. 8 alin. (2).
(2) Prevederile art. 12 lit. b) nu se aplica procedurilor de sudare, sudorilor si personalului care executa examinari prin mijloace sau metode nedistructive care au aprobari valabile, emise in conformitate cu prevederile reglementarilor tehnice ce transpun directive europene aplicabile instalatiilor/echipamentelor, in situatia in care cerintele ce au stat la baza emiterii acestor aprobari sunt echivalente cu cele stabilite in prescriptiile tehnice.
CAPITOLUL IV
Obligatiile si responsabilitatile detinatorilor/utilizatorilor de instalatii/echipamente
ART. 14
Persoana fizica sau juridica ce detine/utilizeaza o instalatie/echipament are urmatoarele obligatii si responsabilitati conform prescriptiilor tehnice:
a) sa solicite si sa obtina avizul obligatoriu de instalare/montare, precum si autorizarea provizorie a functionarii, conform prescriptiilor tehnice;
b) sa solicite si sa obtina autorizarea/admiterea functionarii;
c) sa ia masurile necesare si sa se asigure ca instalatia/echipamentul este utilizata/utilizat in conditii de siguranta, prin efectuarea reviziilor, reparatiilor, intretinerii de catre persoane autorizate, conform documentatiilor si prescriptiilor tehnice;
d) sa asigure existenta, la fiecare loc de munca, a instructiunilor tehnice specifice pentru utilizarea in conditii normale a instalatiei/echipamentului si a documentelor cuprinzând masurile ce trebuie luate in caz de avarii, intreruperi si dereglari ale instalatiei/echipamentului sau ale proceselor in care aceasta/acesta este inglobata/inglobat;
e) sa foloseasca pentru utilizarea instalatiei/echipamentului numai personal de deservire autorizat;
f) sa asigure supravegherea si verificarea tehnica in utilizare a instalatiilor/echipamentelor;
g) *) sa asigure un sistem de supraveghere video a instalatiilor de distributie in zonele de distributie/alimentare cu gaz petrolier lichefiat - GPL, gaz natural comprimat pentru vehicule - GNCV si hidrogen. Stocarea informatiilor/imaginilor inregistrate se face pe o durata de minimum 20 de zile. Sistemul de supraveghere trebuie sa functioneze permanent, inclusiv in perioadele de nefunctionare a instalatiilor, chiar si in conditiile intreruperii alimentarii cu energie electrica de la reteaua de distributie;
h) sa respecte cerintele specifice ale prescriptiilor tehnice, altele decât cele prevazute la lit. a) - g).
*) Conform art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023 (#M11), instalarea sistemelor de supraveghere video a instalatiilor de distributie, prevazute la art. 14 lit. g) din Legea nr. 64/2008, republicata, in zonele de distributie/alimentare cu gaz petrolier lichefiat - GPL, gaz natural comprimat pentru vehicule - GNCV si hidrogen se realizeaza pâna la 1 martie 2024.
ART. 15
(1) Persoana fizica sau juridica ce detine/utilizeaza instalatiile/echipamentele prevazute in anexa nr. 2 pct. 1 - 4 si 9 si in anexa nr. 3 pct. 1 - 3 si 8 are obligatia sa le inregistreze la ISCIR, sa tina evidenta centralizata a acestora si sa comunice la ISCIR orice modificare intervenita in situatia tehnica sau juridica a acestora, in conformitate cu prevederile prescriptiilor tehnice.
(2) Persoana fizica sau juridica ce detine/utilizeaza instalatiile/echipamentele prevazute la alin. (1), precum si cele prevazute in anexa nr. 4 pct. 13 are obligatia sa asigure un operator autorizat, responsabil cu supravegherea tehnica a instalatiilor/echipamentelor, denumit RSVTI, conform prescriptiilor tehnice.
CAPITOLUL V
Accidente, forta majora sau pericol iminent
ART. 16
Persoana fizica sau juridica ce detine/utilizeaza instalatiile/echipamentele prevazute la art. 15 alin. (1) are obligatia, in cazul producerii oricarui accident la acestea, de a opri din functionare instalatiile/echipamentele si de a anunta de indata ISCIR despre producerea evenimentului.
ART. 17
(1) In cazuri justificate, de forta majora sau de pericol iminent, accesul reprezentantilor ISCIR se poate efectua indiferent de zi/ora si neconditionat de participarea unui delegat din partea detinatorului/utilizatorului.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) reprezentantii ISCIR pot dispune oprirea din functiune sau impiedicarea punerii in functiune a instalatiei/echipamentului prin aplicarea de sigilii, dupa caz.
(3) Institutiile publice cu atributii de control care constata incalcari ale reglementarilor referitoare la instalatiile/echipamentele care fac obiectul prezentei legi furnizeaza informatiile catre ISCIR in cel mult 48 de ore de la intocmirea documentului constatator.
ART. 18
In cazurile prevazute la art. 17 alin. (1) in care reprezentantii ISCIR sunt impiedicati sa patrunda in locurile unde sunt amplasate/detinute instalatiile/echipamentele, acestia pot solicita sprijinul ofiterilor si agentilor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care actioneaza in conformitate cu prevederile legale incidente.
ART. 19
(1) In aplicarea prevederilor prezentei legi, ISCIR, prin reprezentantii sai, are dreptul:
a) sa solicite informatii si documente de la persoanele fizice sau juridice ce construiesc, monteaza, instaleaza, pun in functiune, efectueaza umplerea, repara, intretin, asigura realizarea reviziilor, efectueaza verificari tehnice in vederea autorizarii/admiterii functionarii, verificari tehnice in utilizare, verificari tehnice in utilizare pentru estimarea duratei remanente de viata, efectueaza controlul nedistructiv si incercarile distructive, detin, utilizeaza si/sau comercializeaza instalatii/echipamente;
b) de acces, cu scopul efectuarii controalelor prevazute la art. 4 alin. (2), la sediul si/sau in locul in care isi desfasoara activitatea persoanele fizice sau juridice ce construiesc, monteaza, instaleaza, pun in functiune, efectueaza umplerea, repara, asigura realizarea reviziilor, intretin, comercializeaza, efectueaza verificari tehnice in vederea autorizarii/admiterii functionarii, verificari tehnice in utilizare, verificari tehnice in utilizare pentru estimarea duratei remanente de viata, efectueaza controlul nedistructiv si incercarile distructive, detin si/sau utilizeaza instalatii/echipamente, precum si in locurile in care sunt utilizate instalatii/echipamente, indiferent de forma de detinere a acestora;
c) sa aplice sanctiuni pentru faptele constatate pe baza informatiilor/inregistrarilor camerelor de supraveghere video montate si utilizate ca urmare a punerii in aplicare a prevederilor legale.
(2) In aplicarea prevederilor prezentei legi, inspectoratele pentru situatii de urgenta, in exercitarea rolului de autoritate, au dreptul de a aplica sanctiuni pentru contraventiile din competenta, constatate pe baza inregistrarilor sistemelor audio-video prevazute la art. 14 lit. g).
(3) Persoanele ce detin/utilizeaza instalatii/echipamente, precum si cele care desfasoara activitatile prevazute la art. 8 alin. (1) si art. 9 alin. (1) au obligatia sa permita accesul reprezentantilor ISCIR si a celorlalte institutii cu atributii de control si sa puna la dispozitia acestora informatiile si documentele referitoare la instalatii/echipamente, pe care le solicita.
ART. 20
In situatia in care pentru anchetarea cauzelor producerii unui accident trebuie sa participe si reprezentanti ai altor autoritati, acestia au obligatia sa nu modifice starea de fapt a instalatiei/echipamentului avariate/avariat si sa conserve locul pâna la sosirea reprezentantilor ISCIR, când este cazul.
CAPITOLUL VI
Infractiuni si contraventii
ART. 21
Mentinerea sau repunerea in functionare a instalatiilor ori echipamentelor, dupa ce a fost oprita sau interzisa functionarea acestora, prin proces-verbal incheiat de catre inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani ori cu amenda.
ART. 22
(1) Efectuarea fara autorizatie a activitatilor privitoare la instalarea, constructia sau montajul instalatiilor ori echipamentelor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.
(2) Efectuarea fara autorizatie a activitatilor privitoare la punerea in functiune, autorizarea de functionare, admiterea functionarii, verificarea tehnica in utilizare, repararea, intretinerea, exploatarea sau modificarea instalatiilor ori echipamentelor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 ani la 7 ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
ART. 23
(1) Scoaterea neautorizata din functiune, in totalitate sau in parte, a dispozitivelor de siguranta si control instalate in conditiile legii la instalatii/echipamente, fara a avea motive ce decurg din cerintele de securitate nucleara sau de radioprotectie, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Daca fapta prevazuta la alin. (1) este savârsita din culpa, se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
(3) *** Abrogat ~ #Forma anterioara
ART. 24
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) *) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. c) si e), art. 10 lit. a), b) si e), art. 12 lit. c), d), e) si g), art. 14 lit. c), e) si h), art. 16 si ale art. 19 alin. (3), cu amenda de la 2.000 lei la 15.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. b) si f), art. 10 lit. c), d), f) si g), art. 12 lit. a), b) si f) si ale art. 14 lit. a), b), d) si f), cu amenda de la 15.000 lei la 25.000 lei;
c) *) nerespectarea prevederilor art. 6 lit. a) si d), art. 9 alin. (2), art. 11 si ale art. 14 lit. g), precum si efectuarea fara autorizatie a activitatii de umplere cu amenda de la 25.000 lei la 35.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei.
(2) Constituie sanctiune contraventionala complementara suspendarea pe o perioada de pâna la 6 luni sau retragerea, dupa caz, a avizului, autorizatiei eliberate de ISCIR.
(3) Inspectorul de specialitate ISCIR poate fixa prin proces-verbal si un termen-limita pentru remedierea aspectelor sesizate in urma controlului.
*) La art. 24 alin. (1), lit. a) si c) sunt reproduse astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 11 si 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023. Conform art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023), dispozitiile art. 24 alin. (1) lit. a) si c) din Legea nr. 64/2008, republicata, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023, se aplica in termen de 10 zile de la data de 13 decembrie 2023 [data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2023].
ART. 25
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR, desemnati si delegati pentru activitatea de control.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore*) de la data incheierii procesului-verbal de constatare a contraventiei jumatate din minimul amenzii aplicabile; inspectorii de specialitate din cadrul ISCIR fac mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare a contraventiei.
(3) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face contestatie in termen de 15 zile de la data inmânarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei.
(4) **) Contestatia se adreseaza inspectorului-sef al inspectiei teritoriale de care apartine inspectorul constatator.
*) Conform art. 24 si art. 25 alin. (1) din Legea nr. 203/2018, incepând cu data de 24 august 2018, se abroga dispozitiile din actele normative in vigoare care stabilesc achitarea a jumatate din minimul amenzii contraventionale intr-un termen mai mic decât 15 zile de la data inmânarii sau comunicarii procesului-verbal.
Conform art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmânarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, agentul constatator facând mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
**) Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 638/2018), a constatat ca prevederile art. 25 alin. (4) din Legea nr. 64/2008 sunt neconstitutionale.
ART. 26
Dispozitiile art. 24 si 25 referitoare la contraventii se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
ART. 27
(1) Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta lege.
(2) Anexele se modifica si/sau se completeaza prin hotarâre a Guvernului.
ART. 28
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii*) in Monitorul Oficial al României, Partea I.
------------
*) Legea nr. 64/2008 a fost publicata in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 240 din 27 martie 2008.
ART. 29
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, Decretul Consiliului de Stat nr. 587/1973 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, publicat in Buletinul Oficial nr. 168 din 27 octombrie 1973, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
ANEXA 1
Instalatii si echipamente exceptate de la prevederile prezentei legi
1. Recipientele pentru aer aferente instalatiilor si echipamentelor de frânare, basculare si semnalizare, montate pe autovehicule
2. Instalatiile si echipamentele sub presiune, instalatiile si echipamentele de ridicat montate pe nave
3. Conductele de gaze naturale de alimentare din amonte, conductele apartinând Sistemului national de transport al gazelor naturale, precum si cele apartinând sistemelor de distributie si instalatiilor de utilizare a gazelor naturale
ANEXA 2
Instalatii sub presiune si instalatii de ridicat clasice, aparate consumatoare de combustibil si componente ale acestora
1. Cazane pentru abur, pentru apa calda sau fierbinte
2. Echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari
2^1. Instalatii pentru gaze petroliere lichefiate - GPL, instalatii pentru gaze naturale comprimate - GNC si instalatii pentru gaze naturale comprimate pentru vehicule - GNCV
2^2. Instalatii de alimentare cu hidrogen
3. Recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari
4. Macarale, stivuitoare, elevatoare, platforme ridicatoare, ascensoare, instalatii de transport pe cablu si pe plan inclinat, scari si trotuare rulante, masini de ridicat de tip special si alte mecanisme de ridicat
5. Aparate de incalzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos
6. Arzatoare cu combustibil lichid sau gazos
7. Accesorii de securitate pentru instalatiile, echipamentele si aparatele prevazute la pct. 1 si 3 - 6
8. Aparatura si instalatii de automatizare aferente instalatiilor si echipamentelor prevazute la pct. 1 - 7
9. Instalatii si echipamente destinate, montate si utilizate in cadrul parcurilor de distractii
ANEXA 3
Instalatii sub presiune, instalatii de ridicat si unele instalatii din cadrul obiectivelor nucleare, precum si componente ale acestora
1. Generatoare si cazane de abur, de apa calda sau fierbinte, inclusiv corpul reactorului
2. Echipamente sub presiune mai mare de 0,5 bari si recipiente simple sub presiune mai mare de 0,5 bari
3. Pompe
4. Conducte pentru lichide, vapori si gaze tehnice uscate sau umede
5. Suporturi ale elementelor sub presiune
6. Armaturi
7. Sisteme tehnologice
8. Macarale, ascensoare, elevatoare, poduri rulante si alte mecanisme de ridicat
9. Accesorii de securitate pentru instalatiile si echipamentele prevazute la pct. 1, 2, 4 si 8
NOTA:
Materialele folosite la construirea, montarea, utilizarea, repararea si verificarea instalatiilor si aparatelor se supun regimului de verificare tehnica si sunt:
a) produse din metale feroase, neferoase si materiale nemetalice - table, tevi, tuburi, profiluri, forjate, turnate, semifabricate pentru organe de asamblare;
b) materiale pentru sudura - electrozi, sârme, fluxuri, materiale pentru brazare.
ANEXA 4
Instalatii sub presiune si instalatii de ridicat clasice, aparate consumatoare de combustibil si componente ale acestora la care verificarile tehnice in utilizare sunt efectuate de catre persoane fizice si juridice autorizate ISCIR
1. Cazane pentru abur si pentru apa fierbinte având presiune x volum = 60 (bar x litru) si presiunea > 4 bari
2. Recipiente de categoria I stabilita conform prevederilor Hotarârii Guvernului nr. 123/2015 privind stabilirea conditiilor pentru punerea la dispozitie pe piata a echipamentelor sub presiune, cu modificarile ulterioare
3. Aparate de incalzit alimentate cu combustibil solid, lichid sau gazos cu puteri nominale = 400 kW
4. Arzatoare cu combustibil lichid sau gazos
5. Butelii cu volum = 150 litri si butoaie cu volum = 1.000 litri pentru gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune
6. Macarale cu sarcina nominala = 1 t si cele cu actionare manuala
7. Stivuitoare si translatoare stivuitoare, cu actionare manuala
8. Platforme ridicatoare nedeplasabile/deplasabile exclusiv pentru materiale, cu sarcina nominala = 1 t si platforme ridicatoare pentru persoane cu dizabilitati
9. Elevatoare pentru vehicule, cu actionare manuala
10. Mecanisme de ridicat având sarcina nominala = 1 t si cele cu actionare manuala
11. Ascensoare destinate transportului de materiale având sarcina nominala < 100 kg
12. Mecanisme si instalatii de ridicat pentru teatre, actionate manual
13. Echipamente pentru spatii de joaca
14. Dispozitive de siguranta aferente instalatiilor si echipamentelor prevazute la pct. 1 - 3 din prezenta anexa si dispozitive de siguranta aferente instalatiilor si echipamentelor prevazute la pct. 1 - 3 si 5 din anexa nr. 2
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta Guvernului nr. 22/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 93/2011, cu modificarile ulterioare, care nu sunt incorporate in forma republicata a Legii nr. 64/2008 si care se aplica, in continuare, ca dispozitii proprii ale actului modificator:
"ART. II
(1) *** Abrogat ~ #Forma anterioara
(1^1) CNCIR nu isi poate schimba structura actionariatului pâna la implinirea termenului prevazut la alin. (4).
(1^2) Tarifele practicate de catre CNCIR se aproba prin hotarâre a Guvernului*), la propunerea Ministerului Economiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si Consiliului Concurentei, pe baza documentatiei realizate de catre companie, auditate de catre un furnizor de servicii de specialitate pentru auditarea financiara a costurilor selectat si remunerat de catre CNCIR si avizate de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR.
(1^3) Stabilirea tarifelor pentru verificarile tehnice in vederea autorizarii functionarii si verificarile tehnice in utilizare la instalatiile si echipamentele prevazute in anexele nr. 2 si 3 la Legea nr. 64/2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza astfel:
a) tarifele reglementate propuse de catre CNCIR se auditeaza cu privire la realitatea repartizarii costurilor de catre un furnizor de servicii de specialitate pentru auditarea financiara a costurilor, selectat si remunerat de catre CNCIR;
b) tarifele reglementate propuse de catre CNCIR se avizeaza de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR, in calitate de autoritate in domeniu, potrivit competentelor prin care asigura controlul respectarii prevederilor reglementarilor in domeniu si a regimului de autorizare si verificare tehnica, dar si prin prisma competentelor de reglementare, prin care asigura elaborarea actelor cu caracter normativ in domeniu;
c) tarifele reglementate propuse de catre CNCIR cuprind o marja a profitului rezonabil de maximum 5%;
d) modificarea tarifelor pentru verificarile tehnice in vederea autorizarii functionarii si verificarile tehnice in utilizare la instalatiile si echipamentele prevazute in anexele nr. 2 si 3 la Legea nr. 64/2008, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza prin hotarâre a Guvernului, o data la 3 ani, in baza unei analize structurale de costuri si cu respectarea prevederilor lit. a) - c).
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Guvernul va aproba prin hotarâre**) infiintarea, organizarea si functionarea CNCIR, precum si modificarea si completarea Hotarârii Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Pâna la data infiintarii CNCIR verificarile tehnice in vederea autorizarii functionarii si verificarile tehnice in utilizare prevazute la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 64/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza de catre ISCIR.
(4) *** Abrogat ~ #Forma anterioara
(5) In termen de 60 de zile de la data publicarii ordinului prevazut la alin. (4), CNCIR trebuie sa indeplineasca conditiile si cerintele tehnice prevazute in prescriptia tehnica si sa obtina autorizarea conform prevederilor prezentei ordonante."
*) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 34/2012 privind aprobarea tarifelor pentru activitatile cu caracter specific prestate de Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A.
**) A se vedea Hotarârea Guvernului nr. 1139/2010 privind infiintarea, organizarea si functionarea Companiei Nationale pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A., precum si modificarea si completarea Hotarârii Guvernului nr. 1340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat.
NOTE:
1. Reproducem mai jos prevederile art. IV - VII din Legea nr. 49/2019.
"ART. IV
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prescriptiile tehnice elaborate si aprobate in temeiul Legii nr. 64/2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, republicata, se modifica si se completeaza prin ordin al ministrului economiei, conform modificarilor si completarilor dispuse prin prezenta lege."
"ART. V
Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A. nu isi poate schimba structura actionariatului."
"ART. VI
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Hotarârea Guvernului nr. 34/2012 privind aprobarea tarifelor pentru activitatile cu caracter specific prestate de Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune - S.A. se modifica si se completeaza conform modificarilor si completarilor dispuse prin prezenta lege."
"ART. VII
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Hotarârea Guvernului nr. 1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, cu modificarile si completarile ulterioare, se va modifica si completa conform modificarilor si completarilor dispuse prin prezenta lege."
2. Reproducem mai jos prevederile art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2019
"ART. I
(1) In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei preia pe baza de protocol de predare-preluare prevederile bugetare si executia bugetara pe anul 2019 aferenta activitatii desfasurate de catre Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat pâna la intrarea in vigoare a Legii nr. 49/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 64/2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil si pentru modificarea altor acte normative.
(2) Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat raspunde pentru executia bugetara anterioara intrarii in vigoare a Legii nr. 49/2019."
3. Reproducem mai jos prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2023
"ART. II
(1) In scopul preintâmpinarii producerii unor nereguli sau abateri de la legalitate ori regularitate in activitatile care se refera la functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat (ISCIR) poate dispune controale tematice, cu participarea unor reprezentanti ai altor institutii publice, in raport cu care exercita functia de coordonare metodologica.
(2) Daca in urma activitatii de control desfasurate sunt identificate nereguli sau abateri grave cu privire la activitatile prevazute la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 64/2008 privind functionarea in conditii de siguranta a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu risc iminent asupra vietii si securitatii persoanelor, ISCIR, prin echipele de control constituite potrivit alin. (1), poate dispune, prin proces-verbal, suspendarea desfasurarii acestora pentru o perioada de 30 de zile si oprirea din functionare ori utilizare a instalatiilor sub presiune, instalatiilor de ridicat si a aparatelor consumatoare de combustibil."